Алхімія передчуттів кібер-епохи
А поки священні корови української культури намагаються вловити слід від дрібних інтрижок – хто кому що не вручив і в кого кулак виявився слабшим – світ продовжує свій демарш арт-технологій.
Не варто зайвий раз напружувати пам'ять, щоб згадати хоч одне футуристичне збіговисько монстрів вітчизняного світу арту, ця тема як терра інкогніта – про неї не говорять, сучасних майстрів вона турбує набагато менше, ніж, скажімо, індійські мотиви, і розмови ці, власне, надзвичайно наближені до кухонного рівня. Герберти Велси нової епохи тільки починають пробиватися з коконів, не дивлячись на небезпеку потрапити у відмінне шапіто.
Як світ буде розвиватися далі і як вижити людині в цьому новому світі – напевно одна з головних тем, яка піднімається і турбує художників із різних кінців світу. Настрої ж традиційно різні: від апокаліптичних до непередбачувано прагматичних. Як, наприклад, художники з Нідерландів, які у своїй нещодавній виставці в «FOAM» пропонують глядачеві направити свій погляд у місто майбутнього. Його особливістю є інстальовані відео-портрети людей, які відмовилися від життя в місті, і вирішили йти своїм шляхом. Зображені міста-навиворіт у час розвитку технологій настільки стають частиною життя обивателя, що фактично змінюють його елементарні духовні потреби.
Неспроста і дослідники все частіше звертаються до творів наукової фантастики, вважаючи, що плід чиєїсь фантазії з розвитком технологій цілком може стати реальністю. У найближчому майбутньому це цілком можливо, особливо якщо враховувати те, що світ, у передчутті впровадження кібер-технологій, із задоволенням надасть олійній мазанині окремий катафалк забуття, або скоріше залишить ці моменти для особистих медитативних радощів. Що власне зайвий раз і доводить кількість ярмарків і виставок найкращих центрів сучасного мистецтва у світі: закони фізики, оптики та програмування знову переосмислюються і стають як ніколи актуальними – як інструмент для творення нових образотворчих форм і особливо як шлях до розвитку нових технологій, не тільки у мистецтві. І трохи навіть шкода, що майбутнє вже зараз має явні обриси – коли всі болти підібрані, а гайкові ключі вже напоготові.